14 oktober 2013

Suikervrije havermuffins met cranberry

 
Sinds ik wat meer bezig ben met gezond eten, bak ik vaak suikervrij. Ik merk dat ik me er echt veel energieker door voel, zoveel suiker zoals wat er in bewerkt voedsel zit heeft een mens helemaal niet nodig. Deze muffins maakte ik met kokosbloesemsuiker. Ja, je leest suiker, maar dit goedje is echt perfect als je suikervrij wil bakken. Kokosbloesemsuiker is een natuurlijke suiker die wordt gemaakt van biologische kokosbloesem. Heel gezond dus en het doet niet onder aan gewone suiker! Helaas is het wel erg prijzig, maar ik vind het de moeite waard. Je kunt het onder andere kopen bij de Natuurwinkel.

Ingrediënten voor 12 muffins: 200 gr zelfrijzend bakmeel, 30 gr havervlokken, 70 gr kokosbloesemsuiker, 80 gr gedroogde cranberry's, 160 ml plantaardige melk, 2 el citroensap, 2 el zonnebloemolie en 1 ei

Bereidingswijze: 
01 Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een muffinvorm met 12 muffinvormpjes.
02 Meng het zelfrijzend bakmeel met de havervlokken en de kokosbloesemsuiker. Spatel de cranberry's erdoorheen.
03 Meng in een andere kom de plantaardige melk met het citroensap, de olie en het ei. Voeg het melkmengsel toe aan het meelmengsel en mix tot een mooi beslag.
04 Verdeel het beslag over de muffinvormpjes en bak de muffins in circa 20 minuten in de oven.

Een muffin waar je je niet schuldig over hoeft te voelen dus! Echt heerlijk nu het herfst wordt, met een kopje thee en je favoriete tv-serie.

3 opmerkingen: